En bekendt sagde for nylig til mig, at single iværksættere var mere hårdarbejdende end de som var afsat. En lidt sjov tese…
Jeg tror nu ikke helt jeg ser en klar kobling, men det fik mig til at tænke på sammenhængen imellem sult og magelighed generelt.
På at når man virkelig gerne vil opnå noget, og er presset af omstændighederne, så ofte finder et gear eller to til at yde lidt ekstra.
Til at gøre sig umage, yde en ekstra indsats kæmpe mere, smøge ærmerne op og give den en skalle.
For alle os, som har været i opstarten af et iværksætterliv tror jeg vi genkender følelsen af at trodse frygt og fornuft og bare kæmpe derud af. På at være knap på kunder og indtægter og stadig lægge sig i selen, alt-imens man krydser fingre for at det nok skal gå.
På ikke at være for fin til at tage alle de kunder ind som man falder over, og yde den lille ekstra indsats, som betyder at kunden virkelig føler sig særlig og at ved at man gør sig umage.
Mange af de iværksættere jeg møder i min mentor-praksis er nået steppet videre i deres business. De har nået grænsen for hvor mange kunder de kan tage ind, og er ved at drukne i arbejde i stedet.
Fremfor at yde en ekstra indsats, har de mistet overblik og overskud og måske også glæden ved hvorfor de egentlig startede op.
De er med andre ord ikke sultne længere, men har kunder nok og kan tillade sig både at sortere og at slække lidt på service niveauet – tillade sig at blive lidt magelige, at læne sig lidt tilbage og nyde turen.
Måske det samme i virkeligheden ofte gør sig gældende i relationer – venskaber eller parforhold?
At vi gør os super umage til at begynde med – og glemmer at anstrenge os helt så meget med tiden.
Vi bliver småmagelige. Tager hinanden for givet, fordi vi faktisk ikke kan huske hvordan det var at være sultne længere?
I succes ligger også kimen til potentiel fiasko.
At vi ender med at blive for selvfede og drukner os selv i vores egen magelighed.
Mentalguru Anthony Robbins deler følgende udsagn om netop dette emne i en af mine favorit podcasts:
– Hvis du gør det samme i begyndelsen af en relation som i slutningen, så bliver der ikke en afslutning.
Tankevækkende – måske det samme i virkeligheden gælder i business. At man skal fortsætte med at sætte barren højt, at gøre sig umage – at anstrenge sig uanset hvor mange kunder og hvor stor succes man har.
At magelighed for mange, i virkeligheden er vores største trussel.
Fordi vi risikerer at blive så magelige at vi ikke opdager at der kommer nye konkurrenter snigende som måske er mere sultne.. og wupti har de overhalet os indenom, inden vi overhovedet har set det komme.
Ja og her er historien om Nokia og Iphone naturligvis meget til højrebenet at drage paralleller til
(Måske du kender den – ellers er den korte form her:)
Nokia sad i 2007/2008 på 40% af det globale marked indenfor mobiltelefoni, på få år gik de til at sidde på kun sølle 5%.
I øvrigt efter at have steplet Iphone offentligt som værende et nicheprodukt, som det ikke kunne betale sig at gøre mere for at bekæmpe udbredelsen af…
Men hvordan bevarer man sult igennem succes?
Undgår at mageligheden sniger sig ind – hvad enten det er privat eller i business?
For uanset hvor ubehageligt det kan føles at være sulten, så kommer vi ikke udenom at sult er en af de stærkeste drivere for at komme fremad.
Derfor ser vi, at mennesker som er startet på minuspoint i livet kan have en ekstraordinær stor drivkraft.
Fordi de tidligt har lært at fighte lidt ekstra.
De har det ekstra gear der gør at at de fortsætter lidt længere end de fleste, også selvom det går godt.
Spørg dig selv om hvornår du sidst har hævet din egen barre bare lidt?
Fightet lidt ekstra og rakt ud mod de allerøverste stjerner? Eller om du (måske) også er blevet bare en anelse magelig?
3 gode fif til at bevare succes og undgå at blive for tilbagelænet i business
- Tænk over hvad du gjorde særligt i starten af din iværksætter karriere som kunderne var ekstra glade for?
Spørg dig selv om du stadigvæk holder fast på denne praksis i dag – eller hvorfor du er stoppet med denne? - Overvej hvorfor det går godt.
Husk at analyser dine succes’er og grundlaget herfor, på samme grundlag som du gør med dine fiaskoer. - Fortsæt med at udvikle din forretning, også selvom du har travlt. Tving dig selv til at optimere og udvikle både dig selv og din business. Vent ikke med at skabe forandringer og forbedringer til når det er muligt, i stedet for først at gå i gang når det er ikke er tvingende nødvendigt
Måske du godt ved at mageligheden har indhentet dig en smule?
Og at det er lidt tid siden du sidst har rystet posen, fundet nye kunder/veje og set på udvikling af nye projekter og mål for din virksomhed?
I så fald skal du være velkommen til at kontakte mig, og høre mere om hvordan du kan få en at spille bold med.
Via personlig sparring og mentoring bliver du både udfordret samt får nye værktøjer til at sikre dig og din virksomhed et energiboost.
Kontakt mig uforpligtende på linn@getthere.dkog hør mere.
Linn er uddannet inden for markedsføring og har siden 2001 arbejdet med salg, projektudvikling og markedsføring, primært indenfor medie-og forlagsbranchen. Siden 2010 har hun drevet konsulent virksomheden GetThere.dk som rådgiver og varetager branding, markedsføring og konceptudvikling for virksomheder og virksomhedsejere. Siden 2013 har hun stået bag udvikling og facilitering af det eksklusive branchenetværk for virksomheder EquiLink.dk, og er desuden medejer og stifter af DogCoach.dk som designer og producerer populært tøj til hundeejere.