hero_jumping_filter

Social Selling = salg via de sociale medier, er kommet for at blive!

Aldrig før har det været muligt, at måle på kampagner og tilrettelægge annoncering til så specifikke målgrupper som idag.
Tænk at man idag blive “venner” med sine kunder og skabe en særlig relation, få feedback og være i øjenhøjde  – altsammen online. Det er da fantastisk.

Bagsiden kan være,  at man aldrig før, har skulle opdatere og vedligholde så mange platforme som idag.
Ligesom kunderne forventer løbende respons på henvendelser – også udenfor almindelig kontortider. Og at de mange muligheder kan synes noget nær uoverskuelige at have overblik over.

Effekten og slagkraften af sociale medier er de færreste dog i tvivl om længere…

Føler du dig lidt bagefter? Eller vil du blot have et hurtigt overblik – så har vi samlet lidt fakta til dig herunder:

Facebook Facts

Over 2.5 mio. danskere har oprettet en profil på Facebook, hvilket gør Danmark til et af verdens største Facebook nationer.

Facebook er også et mere og mere effektivt marketings-værktøj.

Vidste du f.eks at:

  • Den gns. Facebook bruger tjekker sin profil mindst 15 gange om dagen
  • At 60% af alle Facebook brugere tjekker din virksomheds Facebook side FØR de besøger dit website
  • At 77% af alle Facebook brugere dagligt tjekker deres Facebook profil

Det stiller krav til dig som virksomhed. Om du vil det eller ej, så er social selling blevet en del af næsten alle virksomheders marketings-platform. For få år siden troede man at Facebook var på vej på retræte, men udviklingen har skabt et helt nyt marketings-univers med unikke muligheder for segmenteret markedsføring.

Vidste du at Facebook idag kan bruges til: 

  • Indsamling af leads og permissions til nyhedsbreve eller salg/ bookning
  • Direkte produkthenvisninger og links som fungerer som et udstillingsvindue for din egen webshop
  • Unik annoncering målrettet 100% specifikt interessante kundegrupper som  f.eks. din konkurrenters kunder, tidligere
  • besøgende på dit website, besøgende som er tilmeldt dit nyhedsbrev eller kunder som ligner f.eks. dem som følger din virksomhed på Facebook.
  • Indsamling af kundeanmeldelser/ referencer

Udnyt muligheder  – og sørg for at have: 

  • Styr på virksomhedens Facebook strategi? (hvad er det I gerne vil på FB?)
  • En klar kommunikations profil og plan, hvem kommunikerer? om hvad? til hvem? og hvor ofte?
  • Overblik over hvem der er ansvarlig for kundeservice og løbende dialog med kunder på siden?
  • Klare målsætinger om hvordan Facebook anvendes for at genere salg?
  • Styr på mulighederne for annoncering, konkurrencer, indsamling af leads og retargeting

Getthere.dk samarbejder med en række eksperter indenfor SoMe og kan altid hjælpe med et professionelt SoMe set-up, naturligvis skræddersyet efter dine ønsker og behov:

  • Facebook strategi/ målsætning for din virksomhed
  • Rådgivning til det rette mix af content på siden som skaber størst mulig rækkevidde og loyalitet
  • Sparring og guidelinies om brug af Facebook ift. kundedialog
  • Håndtering af shitstorms og beredskabsplan
  • Rådgivning og undervisning ift. Facebook annoncering/ boost – opbygning af målgrupper og annoncetyper
  • Kombination af Facebook med øvrig markedsføring (nyhedsmails, webshop etc.)

Linkedin

Linkedin er en overset guldgrube når det kommer til BtB markedsføring.
Idag anvender langt størstedelen af danske virksomheder stadig kun LinkedIn når det gælder rekruttering, men mulighederne er så mange flere.

En større undersøgelse bragt af Forbes konkluderer, at LinkedIn suverænt er det sociale medie B2B virksomheder kan få mest nytte af i markedsføringsperspektiv.

Gode tips til at integrere LinkedIn i din markedsføringsplan

  • Opret en virksomheds profil
  • Styrk din faglighed og ekspertrolle – giv gode råd og hjælp på dit faglige område med relevante faglige blogs/ posts som kan deles
  • Del relevante opslag løbende (f.eks. showcases fra kunder, projekter og testimonials)
  • Vær aktiv løbende og kreativ
  • Brug LinkedIn til lead-generering (du kan udsende 1x mail pr. mdr til dit LinkedIn netværk)
  • Brug SalesNavigator til at finde leads, søge information om kontakter og virksomheder og kontakte de rette salgspersoner direkte.

Instagram

Instagram, er et socialt netværk lanceret i 2010, hvor der primært deles billeder og socialiseres omkring fotos.
I 2015 var der ca. 400 millioner aktive brugere om måneden.

Kønsfordelingen af brugere på Instagram, er cirka 50% mænd og 50% kvinder. Dermed er begge køn godt repræsenteret på Instagram og der er altså potentiale for at ramme sit kønssegment på Instagram.

I forhold til aldersfordelingen, er Instagram ’’de unges medie’’, alt efter hvordan man definerer ung.
Lige omkring 90% af brugertilslutningen, er under 35 år i 2015, hvoraf cirka 41% af disse er mellem 16-24 år.

Eftersom Instagram er så populært et medie, vil brugerne med tiden også blive ældre, hvis de stadig anvender mediet til den tid.

I 2015 blev det muligt at markedsføre sig via annoncer på Instagram, desuden er #hashtags også en populær måde at brande og generere trafik.
Populært er Instagram meget brugt til visuelle produkter, som f.eks. bolig, mode, mad, dyr etc.