Måske du allerede har bemærket det?
Dine FB-opslag’s rækkevidde er lige så stille dalende…Uden at du har ændret på måden du poster på eller indholdet?
Men ved du hvorfor du kan risikere, at dine FB-posts nu pludselig kun når ud til sølle få % af følgerne på din Facebook side fremover?
Fra 1. januar i år har Facebook strammet op på sine algoritmer, for hvad der vises på det der defineres som “kommercielt indhold”. Dvs. alt der “lugter lidt af “køb”, Link, Book, bestil, se vores nye produkter og lign.
Hvad betyder det og hvorfor er det vigtigt?
At Facebook indenfor de kommende uger og måneder, vil håndhæve den algoritme, der afgør hvor stor en rækkevidde dine opslag på din virksomhedsside har (dvs. hvor mange folk der kan se dit opslag automatisk) – baseret på en automatisk kategorisering om hvor ”reklameagtig” opslaget vurderes til at være…
Hvilke kriterier vurderer hvor reklameagtigt et opslag er?
- Hvis opslaget indeholder konkrete call-to-action (køb, bestil etc.)
- Hvis der er links væk fra Facebook lagt ind i opslaget
- Hvis opslaget har en dårlig interaktion (få likes, delinger eller kommentarer)
De nye regler betyder du risikerer at gennemsnitligt KUN 2% af din FB-sides følgere fremover automatisk ser dine opslag ..
Men skal jeg så ikke længere bruge Facebook som marketings-platform?
JO – BESTEMT!! Mere end nogensinde før faktisk!
Disse fakta underbygger hvorfor:
- 77% af alle med en Facebook konti logger ind på Facebook HVER dag
- 15 gange dagligt tjekkes en Facebook profil gennemsnitligt (selvfølgelig ikke af dig – det er klart..)
- 60% af alle købere finder din virksomheds facebook profil FØR de besøger dit website eller din butik.
Hvordan blive jeg set af flere end kun sølle 2% af mine følgere fremover?
Samtidig med at Facebook strammer op på reglerne, indfører de også nye metoder at lave segmenterede opslag på.
Dermed kan du allerede nu sørge for at tilpasse dine opslag, til at ramme netop de følgere som er interesserede i de områder af din forretning som du ønsker at booste.
Selvsagt giver det en større købe-effekt at markedsføre sig ud mod folk som er top-relevante for dit produkt/ ydelse, desuden sikres du en langt højere interaktion på dine opslag (folk der liker, deler og kommentere).
Dermed undgår den lokale kvindetøjs-butik f.eks. at deres opslag vises til mænd i Jylland osv..
Det er smart nok, men kræver selvsagt at man bliver bevidst herom, og får redigeret i sin sideopsætning således segmentering er slået til på de opslag der vises på tidslinien.
Desuden kræver det naturligvis endnu flere “spot-on” opslag, samt en klar bevidsthed om virksomhedens digitale strategi og klare målgruppe.
Jeg orker ikke selv at rode med det – men vil have noget der virker..
Vi hjælper gerne virksomheder og ildsjæle med at se på hvilke digitale muligheder der kan skabe resultater for netop jer, og kommer både gerne med input til strategi, koncepter og kan ligeledes varetage jeres digitale markedsføring hvis I ikke selv orker at skulle sætte jer ind og holde jer løbende ajour med den digitale favre ny verden.
Vi sætter iøvrigt en stor ære i altid at være i øjenhøjde, og i at undgå fancy amerikanske termer og at kommunikere forståelig så vi sikre at alle er med hele vejen.
PS…Husk – bruger du i øvrigt Instagram kommercielt, så husk at vær opmærksom på at Facebook nu ejer Instagram, hvorfor de samme regler også kommer til at blive håndhævet her..
Linn er uddannet inden for markedsføring og har siden 2001 arbejdet med salg, projektudvikling og markedsføring, primært indenfor medie-og forlagsbranchen. Siden 2010 har hun drevet konsulent virksomheden GetThere.dk som rådgiver og varetager branding, markedsføring og konceptudvikling for virksomheder og virksomhedsejere. Siden 2013 har hun stået bag udvikling og facilitering af det eksklusive branchenetværk for virksomheder EquiLink.dk, og er desuden medejer og stifter af DogCoach.dk som designer og producerer populært tøj til hundeejere.