Du kender det sikkert alt for godt

Det der med at poste lidt i flæng på din virksomhedsprofil, og føle at du aldrig rigtigt får knækket koden på hvordan du reelt får skabt salg via Facebook, LinkedIn eller Instagram.

Måske du også går lidt i stå til tider, eller føler du mangler en klar plan for hvad du reelt får ud af din indsats?

Og vi forstår dig virkelig godt …

At skabe salg via de sociale medier er ikke det allerletteste i verden. Og der er ikke én enkel formel som virker ens for alle.

Alligevel synes vi at der er mange gode værktøjer, som igennem årene har vist sig at virke effektivt på mange kunders profiler.

Her er lidt af vores bedste værktøjer, lige til at inspirerer dig til at give den en ekstra skalle!

? TIP 1: Planlæg dine posts hver uge

Lav en uge/contentplan, således indholdet er fordelt med en god rytme.

Tænk på det som skulle du læse et magasin, dvs. lav variation både i typen af indhold og i det visuelle for at fastholde læseren.
(Varier f.eks. imellem inspiration, noget sjovt, en nyhed, gode råd, kampagner, godt at vide, video, flotte fotos eller lign). Især flere billeder på samme opslag (så læseren skal bruge swipefunktionen) eller video virker rigtig godt!

Når du planlægger i forvejen sparer du ikke blot tid.
Ofte bliver indholdet også langt mere gennemtænkt og bedre fordelt.

Post på faste tider af dagen. Tjek i Indbliks-værktøjerne hvornår netop dine følgere er mest aktive og på den platform du benytter.
På den måde sikre du at fleste mulige rent faktisk ser det du deler.

? NICE-TO-KNOW
Brug planlægningsværktøjet på Facebook til at time dine posts, eller apps som Planoly eller UNUM, hvor du kan planlægge alle posts til Instagram.

? TIP 2: Tænk på din profil som en tragt

Når du forsøger at sælge noget skubber du dine følgere (som ikke er modne til at købe fra dig endnu) lidt væk fra dig.

For at trække nye følgere til og fastholde eksisterende kræver det at du giver dem noget af værdi eller som du synes er spændende eller interessant.

Her er fordelingen af indhold igen essentielt for både at opbygge loyalitet samt værdien af det du deler.

Tænk på hvad dine følgere skal have ud af at følge med på profilen? Hvad giver du dem af værdi?

? NICE-TO-KNOW
Personligt bruger vi 80-20 reglen, som går ud på at 80% af det delte content bygger på vidensdeling, gode tips & tricks, bag-om-kameraet-opslag, og glimt fra vores hverdag. De sidste 20% er direkte salg: altså der hvor du deler direkte om en kampagne, ydelse eller lign.

Du bruger dine 80% til at opbygge en form for “tilladelse” hos dine følgere og potentielle kunder til at sælge dine produkter eller ydelse, og netop fordi du har givet så meget værdi og inspiration, skræmmer du dem ikke væk ved din direkte markedsføring!

? TIP 3: Konverter til salg (step 1)

Har du produkter/ydelser du kan sælge? Så brug forretningsafsnittet på Facebook og Instagram hvor du kan oprette dine produkter/ydelser med direkte links til dit website.

På den måde, kan du tilføje produkter/ydelser til relevante opslag, og behøver dermed ikke at linke til dem i selve opslaget, det er en slags genvej for kunden.

Har du en webshop i gængse webshops systemer (Shopify, Woocoomerce og lign.) oprettes produkter automatisk når de tilkobles til profilen.

Det betyder at du kan tagge produkter til stories eller posts og dermed lede kunderne direkte hen til et givent produkt

DRØMMER du om at blive endnu skarpere på brugen af de sociale medier?

Vi er Majken Soelberg & Linn Radsted, og sammen har vi ekspertviden på forretnings- og konceptudvikling, salg på sociale medier og brand building.

Vi har sammen skabt BUSINESSBUILDER 2020 – et skræddersyet og effektivt bootcamp-forløb over 12 måneder, som bl.a. vil give dig hands-on værktøjer til organisk og betalt salg og indhold på SoMe, samtidig med at du får en konkret handlingsplan til din virksomhed i hele 2020.

? HUSK
Der er EARLY BIRD rabat indtil d. 1. december hvor du kan spare over kr 4.600 kr på forløbet!

✔️ Læs mere om hvad du kan glæde dig til på BusinessBuilder