Er du en af de virksomhedsejere der har mistet dit kundegrundlag med Corona?
Hvad er planen, hvis krisen trækker i langdrag – og det i stedet for 14 dage bliver 3 måneder du kigger på uden indtjening?
Mindset er alting – også i en krise. Særligt i denne tid oplever jeg to typer af iværksætter mindset
Nemlig dem der giver op og afventer til alting bliver ”normalt” igen, og så dem der slikker sårene hurtigt, rejser sig og er omstillingsparate NU.
Ser på hvad de kan gøre og skabe af nyt, for at skabe indtjening – og gerne hurtigt.
Igennem den sidste uge har jeg set alt fra yoga lærere som laver online 1:1 undervisning, butikker som tilbyder udbringning til dørtrinet eller gennem vinduet, gavekort der sælges forud til online kurser der popper op.
Og mens nogle bløder kan der være flere penge at hente for de kreative.
For som i enhver anden økonomisk krise – så er det de sejeste som klarer den.
Dem som forstår at verden og spillereglerne har forandret sig over natten, og som lynhurtigt giver slip på det de kender og prøver noget andet.
Er man til klassiske ledelsesbøger, eller har man tid til at læse lidt ekstra kan man med fordel henvise til tanken bag:
Hvem har flyttet min ost. (* Af Spencer Johnsson) – kort video her (jeg beklager at kvaliteten er lidt dårlig) .
Samme mind-set skal vi bruge i disse tider, hvor osten er væk – og ny ost skal opdages.
Fortsætter vi med at gøre det samme og lede efter ost der hvor vi plejer, ja – så går mange forgæves.
Og mens nogle binder løbeskoene og starter eftersøgning efter ny ost, på nye ukendte territorier, ja så vælger andre at sidde ned og vente på at osten kommer tilbage på de velkendte gamle.
Hvilken strategi er så den rigtige?
Osten kommer jo helt sikkert tilbage igen … eller gør den?
I virkeligheden kan ingen af os rigtig vide noget om hvad der kommer til at ske efter corona krisen.
Hvilken betydning krisen har og får er alt for tidligt at sige noget om nu.
Der er 1000 ting der er udenfor vores kontrol i disse tider.
Det vi kan kontrollere ligenu er vores mind-set.
Hvordan vi vælger at deale med det som sker her og nu.
For eksperimentets skyld, så spørg dig selv – hvad kunne du gøre nyt og anderledes i denne situation?
Kunderne har jo stadig et behov, hvordan kan du på en ny måde opfylde dette (i en periode).
Og ja – det kræver at du tænker helt ud af boksen.
Ser på nye og helt andre muligheder. Lærer nye færdigheder – tester og igangsætter hurtigt.
Giver slip på at du skal kunne alt til perfektion for at sætte i gang.
Det er de omstillingsparate der bliver vinderne, set fra min optik.
Dem som hurtigt slipper det gamle, og fokuserer på hvad de så kan gøre i stedet i en helt ny situation.
Nytænkerne vil uden tvivl stå stærkere når vi kommer igennem krisen, ikke kun fordi de har overlevet – men fordi de er bedre rustet mod forandringer til en anden gang.
Og måske endda har styrket deres forretning med nye kompetencer eller forretningsområder undervejs i krisen.
Du kan vælge nu. Hvordan skal Corona krisen påvirke dig og din virksomhed.
7 tips hvad hvad kan du gøre hvis du er tvunget til at lukke ned eller gentænke dit forretningskoncept under krisen?
- Lær nye færdigheder, vær nysgerrig – research! Se på andre muligheder, ryst posen
- Gentænk eller forfin dit forretningskoncept nu, mens du har mere tid.
- Nej – der er ikke mange på arbejde lige nu. Men de fleste sidder derhjemme foran computeren og har derfor bedre tid til at mødes online eller tage en telefonsamtale.
- Kan du forberede dine næste skridt / kampagner og lign. så du er HELT KLAR når krisen slutter
(Hvor dine kunder har stort behov for frisør tider, behandlinger mv. )
Kan de eksempelvis pre-booke til en rabat allerede nu ? - Få ryddet op og planlagt fremadrettet.
Alt det du aldrig har tid til – får du nu en helt unik chance for at indhente. - Spørg dig selv: På hvad eller hvordan kan jeg rent faktisk tjene penge nu (og sæt så i gang!)
- Få en hverdagsrytme – også selvom du ikke kan møde på kontoret.
Lav nye planer for hvad du gerne vil bruge tiden og dagene til.
Sæt mål. Tænk på det her som en chance man sjældent får for at tage en pause og brug den til at komme endnu stærkere igen!
Linn er uddannet inden for markedsføring og har siden 2001 arbejdet med salg, projektudvikling og markedsføring, primært indenfor medie-og forlagsbranchen. Siden 2010 har hun drevet konsulent virksomheden GetThere.dk som rådgiver og varetager branding, markedsføring og konceptudvikling for virksomheder og virksomhedsejere. Siden 2013 har hun stået bag udvikling og facilitering af det eksklusive branchenetværk for virksomheder EquiLink.dk, og er desuden medejer og stifter af DogCoach.dk som designer og producerer populært tøj til hundeejere.